نشست علمی پژوهشی با عنوان مواجهه و مقاومت فلسفی در برابر غرب با ارائه حجت الاسلام دکتر محمد علی میرزایی امروز چهارشنبه در سالن اجتماعات دانشگاه مجازی المصطفی (ص) برگزار شد.
جناب حجت الاسلام دکتر میرزایی در ابتدای این نشست به تبیین موضوع بحث با عنوان «مواجهه و مقاومت فلسفی در برابر غرب» پرداخت و عبارت «مقاومت فلسفی» را به عنوان ایده اصلی در تبیین موضوع مطرح شده ضروری دانست.
وی بیان نمود: فهم و شناخت از فلسفه غربی به عنوان زیربنای فکری همه اندیشه های غرب یک امر ضروری است و بسیاری از حوزه های فکری، اندیشه ای، مبانی و مفاهیم در حقیقت عبارت های فلسفی است، همچنان که میشل فوکو انقلاب را یک حقیقت توصیفی فلسفی می بیند، یعنی هر امر محسوس برای امر معقول وجود دارد و جریان فلسفی بدون بیان محسوسات به باور و ذهن انسان نمی نشیند.
دکتر میرزایی در تبیین کلمه تهاجم و یا مقاومت در حوزه فلسفی بیان نمود: وقتی از تهاجم صحبت می کنیم باید حقیقی بودن تهاجم را باور داشته باشیم؛ چرا که در اینجا حقیقی بودن تهاجم جایگاه و نرخش بیشتر است، همچنانکه امری محسوس و دیدنی را جزو طیف در نظر بگیریم، بحث فلسفی هم اینگونه است، چنانچه حقایق لزوما باید در ادبیات تمثیلی نمود پیدا کنند.
دکتر میرزایی همچنین در تبیین این موضوع به ذکر خاطره مرحوم سید قطب از مادرش پرداخت که آیه وَ مِنَ النّاسِ مَنْ یَعْبُدُ اللّهَ عَلى حَرْف را تلاوت می کرد و بیان می داشت که همیشه این آیه در ذهن من نقش بسته بود آنچنانکه این آیه برای من مجسم بود و آیات قرآن نیز همین گونه هستند، یعنی اندیشه مقاومت فلسفی تجسم یک امر واقعی و دیدنی است و یک امر سخت نیست، بالذات و نرم است و دارای قوام معنایی است و این مقاومت فلسفی در غرب تهاجمی و حتی دشمن ساز است.
متفکران غربی مثل لئو اشتر اوس که یک متفکر نومحافظه کار آمریکایی است و نومحافظه کاران حاکم بر آمریکا در برابر اندیشه دینی آسیای غربی متاثر از تفکر ایشان هستند، یا متفکری مثل ماکیاولی نیز از همین دست هستند، در جهان عرب هم از این دست متفکران داریم که معتقدند دین جایگاه حکومتی ندارد، چون دین امری نرم و اخلاقی است و حکومت جنسش خشن است.
از طرفی امیل دورکیم دین را به عنوان عامل اصلی در انسجام و همبستگی اجتماعی می داند و معتقد است دین نقش مؤثری را در جامعه ایفا می نماید، همچنانکه اگر در خانواده نیز همگرایی ایدوئولوژیک ایمانی شکل نگیرد به مشکل برخواهیم خورد. بر این اساس در جامعه ایران هم بحث باورپذیری مقاومت فلسفی به عنوان بنیان کار امری ضروری است.
ایشان در ادامه بیان داشتند: در مواجهه با این فلسفه ما چهار رویکرد و الگو داریم:
یک: نفی فلسفه غرب
دو: ستیزه با فلسفه غرب
سه: پذیرش و واردات فلسفی
چهار: جایگزینی، اصلاح و آلترناتیو فلسفه بومی داخلی
که رویکرد چهارم به عنوان باورپذیری و درخت تولید شده داخلی بایستی بارور شود.
همچنین یادآور شدند: مقوله فلسفی از مقوله اندیشه است بر این اساس از موضوعاتی مثل تمدن و یا فرهنگ آشکارتر و بارزتر است.
در ادامه این جلسه جناب آقای دکتر میرزایی به پرسش حاضران در جلسه پاسخ دادند.
قابل توجه اینکه در این نشست یکصد و سی نفر به صورت مجازی شرکت نمودند.
گفتنی است این نشست به عنوان اولین نشست از نشست های مقاومت فلسفی در برابر غرب برگزار گردید.